У вівторок, 8 жовтня, на кафедрі менеджменту, публічного управління та адміністрування разом із здобувачами вищої освіти перших курсів Закладу вищої освіти «Подільський державний університет» відбулося засідання наукового гуртка «Менеджер» на тему: «Соціально-психологічна адаптація студентів-першокурсників до умов навчання» (Спікери: завідувач кафедри Алла ЧИКУРКОВА, доценти Елла ДОБРОВОЛЬСЬКА, Наталія ПОКОТИЛЬСЬКА). Головна мета зустрічі - проблема соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників до системи навчання в умовах війни.
Соціально-психологічна адаптація - процес внутрішньої інтеграції груп студентів-першокурсників й подальшої інтеграції цих груп зі студентським оточенням загалом; перебудова сформованих соціальних навичок і звичок; перехід до самостійного життя.
Соціально-психологічна адаптація особистості впродовж всіх етапів розвитку суспільства була й на сьогодні залишається актуальною проблемою, адже людина живе і взаємодіє з навколишнім соціальним та предметним довкіллям. Для того, щоб ця взаємодія була успішною, людина повинна знати і враховувати ті норми й цінності які є пріоритетними в даному суспільстві, дотримуватись певних визначених правил, знаходити ефективні варіанти поведінки.
Виокремлюється низка адаптаційних труднощів початкового етапу навчання, які мають як об'єктивний, так і суб'єктивний характер, а саме:
- переживання, пов'язані з виходом зі шкільного колективу (втрата зв’язків з шкільними друзями та їх підтримки й розуміння);
- інтеграція особистості зі студентством, ухвалення його цінностей, стандартів поведінки;
- утруднення міжособистісних контактів з викладачами, неможливість вирішення проблем особистого характеру;
- невизначеність мотивації вибору майбутньої професії;
- не сформованість психологічної готовності до оволодіння нею;
- недостатність розвитку системи саморегуляції і самоконтролю за своєю діяльністю і поведінкою за відсутності повсякденного контролю дорослих;
- необхідністю налагоджувати побут на новому місці (гуртожитку, квартирі);
Ще одним важливим чинником ускладнення процесу адаптації є війна.
Окрім погіршення психоемоційного стану (стрес, депресія, агресія тощо) сучасних першокурсників, відбувається й втрата мотивації до навчання. На це вказується ціла низка чинників, які впливають на психоемоційний стан першокурсників під час війни: безпека і загроза, втрата близьких і розлука, травми і стрес, нестабільність та переривання навчальної діяльності, економічні труднощі, територіальне розміщення, соціальна ізоляція, медійний вплив, перспектива майбутнього, роль у військових діях, ресурси і підтримка.
Особливо це стосується студентів, які перебувають у складних життєвих обставинах. Серед пріоритетів перше місце займають безпека та пристосування до нових умов.
Проблема пристосування першокурсників до навчання у вищому навчальному закладі є важливою частиною адаптації у ньому. Для студентів-першокурсників навчання у ВНЗ це щось нове, деякою мірою страшне чи веселе. Багато з них передивляється свої сенсожиттєві орієнтації. Вони є фундаментом, який може слугувати людині для нормального пристосування до умов нового соціального середовища.
Враховуючи те, що серед студентської молоді виявлені й такі, у яких процес адаптації ще триває, було необхідним подати деякі рекомендації здобувачам:
- Не порушувати норми та правила поведінки.
- Брати активну участь у заходах, які проводяться.
- Виконувати рекомендації викладачів щодо навчання.
- Співпрацювати з групою, бути командою.
- Регулярно відвідувати заняття.
- Стримувати негативні емоції.
- Бути впевненим у собі і своїх діях.
- Проявляти активність і жити життям ВНЗ.
- Не відмовляти у допомозі тим, хто цього потребує.
- Бути цілеспрямованим, ставити перед собою чітку мету та досягати її.
- Концентрувати свою увагу на навчанні.
- Співпрацювати з викладачами та студентами.
- Самовдосконалюватися.
- Вирішувати всі проблеми з куратором.
- Не боятись пробувати щось нове для себе.
- Поважати думку оточуючих.
- Відповідати на парах.
- Намагатись досягти нових та корисних знань.
- Формувати позитивне мислення.
- Радіти кожному дню, проведеному у ВНЗ, адже цей період – неповторний!
Інформацію підготували
доценти Елла ДОБРОВОЛЬСЬКА,
Наталія ПОКОТИЛЬСЬКА