Соціально-психологічна адаптація студентів-першокурсників до умов навчання

 

У вівторок, 8 жовтня, на кафедрі менеджменту, публічного управління та адміністрування разом із здобувачами вищої освіти перших курсів Закладу вищої освіти  «Подільський державний університет» відбулося засідання наукового гуртка «Менеджер» на тему: «Соціально-психологічна адаптація студентів-першокурсників до умов навчання» (Спікери: завідувач кафедри Алла ЧИКУРКОВА, доценти Елла ДОБРОВОЛЬСЬКА, Наталія ПОКОТИЛЬСЬКА). Головна мета зустрічі -  проблема соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників до системи навчання в умовах війни.

Соціально-психологічна адаптація - процес внутрішньої інтеграції груп студентів-першокурсників й подальшої інтеграції  цих груп зі студентським оточенням загалом; перебудова сформованих соціальних  навичок і звичок; перехід до самостійного життя.

Соціально-психологічна адаптація особистості впродовж  всіх етапів розвитку суспільства була й на сьогодні залишається актуальною проблемою, адже людина живе  і  взаємодіє з навколишнім соціальним та предметним довкіллям. Для того, щоб ця взаємодія була успішною, людина повинна знати і враховувати ті норми й цінності які є пріоритетними  в даному суспільстві, дотримуватись  певних визначених правил, знаходити ефективні варіанти поведінки.

Виокремлюється низка адаптаційних труднощів початкового етапу навчання, які мають як об'єктивний, так і суб'єктивний характер, а саме:

- переживання, пов'язані з виходом зі шкільного колективу (втрата зв’язків з шкільними друзями та їх підтримки й розуміння);

- інтеграція особистості зі студентством, ухвалення його  цінностей, стандартів поведінки;

- утруднення міжособистісних контактів з викладачами, неможливість вирішення проблем особистого характеру;

- невизначеність мотивації вибору майбутньої професії;

- не сформованість психологічної готовності до оволодіння нею;

- недостатність розвитку системи саморегуляції і самоконтролю за своєю діяльністю  і  поведінкою за  відсутності повсякденного  контролю дорослих;

- необхідністю  налагоджувати побут  на  новому  місці  (гуртожитку, квартирі);

Ще одним важливим чинником ускладнення процесу адаптації є війна.

Окрім погіршення психоемоційного стану (стрес, депресія, агресія тощо) сучасних першокурсників, відбувається й втрата мотивації до навчання. На це вказується ціла низка чинників, які впливають  на психоемоційний стан першокурсників під час війни: безпека і загроза, втрата близьких і розлука, травми і стрес, нестабільність та переривання навчальної діяльності,  економічні  труднощі,  територіальне  розміщення,  соціальна ізоляція, медійний вплив, перспектива майбутнього, роль у військових діях, ресурси і підтримка.

Особливо це стосується студентів, які перебувають у складних життєвих обставинах. Серед пріоритетів перше місце займають   безпека   та пристосування до нових умов.

Проблема пристосування першокурсників до навчання у вищому навчальному закладі є важливою частиною адаптації у ньому. Для студентів-першокурсників навчання у ВНЗ це щось нове, деякою мірою страшне чи веселе. Багато з них передивляється свої сенсожиттєві орієнтації. Вони є фундаментом, який може слугувати людині для нормального пристосування до умов нового соціального середовища.

Враховуючи те, що серед студентської молоді виявлені й такі, у яких процес адаптації ще триває, було необхідним подати деякі рекомендації здобувачам:

  1. Не порушувати норми та правила поведінки.
  2. Брати активну участь у заходах, які проводяться.
  3. Виконувати рекомендації викладачів щодо навчання.
  4. Співпрацювати з групою, бути командою.
  5. Регулярно відвідувати заняття.
  6. Стримувати негативні емоції.
  7. Бути впевненим у собі і своїх діях.
  8. Проявляти активність і жити життям ВНЗ.
  9. Не відмовляти у допомозі тим, хто цього потребує.
  10. Бути цілеспрямованим, ставити перед собою чітку мету та досягати її.
  11. Концентрувати свою увагу на навчанні.
  12. Співпрацювати з викладачами та студентами.
  13. Самовдосконалюватися.
  14. Вирішувати всі проблеми з куратором.
  15. Не боятись пробувати щось нове для себе.
  16. Поважати думку оточуючих.
  17. Відповідати на парах.
  18. Намагатись досягти нових та корисних знань.
  19. Формувати позитивне мислення.
  20. Радіти кожному дню, проведеному у ВНЗ, адже цей період – неповторний!

Інформацію підготували

доценти Елла ДОБРОВОЛЬСЬКА,

Наталія ПОКОТИЛЬСЬКА