Цінності та саморегуляція в складних умовах небезпеки і невизначеності під час війни набувають особливого практичного значення для кожної людини, оскільки забезпечують збереження її психічного здоров’я та мотивацію до життя, навчання, праці. Особливо важливо розвивати психологічну стійкість у студентської молоді, навчити їх застосовувати знання з психології – розуміти власні емоційні стани та використовувати техніки саморегуляції, щоб гнучко змінювати звичний спосіб життя в умовах війни і екстремальних ситуаціях, протистояти розвитку негативних емоційних станів.
01 травня 2025 року науково-педагогічними працівниками кафедри права, професійної та соціально-гуманітарної освіти Закладу вищої освіти «Подільський державний університет» – Аллою БОДНАР, завідувачкою кафедри, кандидаткою історичних наук, доценткою та Катериною ГОРАШ, кандидаткою педагогічних наук, доценткою було проведено психолого-педагогічний квест «ЦІННОСТІ ТА ЕМОЦІЙНА САМОРЕГУЛЯЦІЯ ПІД ЧАС ВІЙНИ» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 201 «Агрономія».
Програму заходу розроблено з метою залучення студентської молоді до основ психолого-педагогічних досліджень і практик, які дають змогу людині саморегулюватись в умовах війни на засадах людських цінностей і педагогічних методів; виховання волі, толерантності, цілеспрямованості та формування системи знань і вмінь володіння собою в екстремальних умовах.
Відповідно до програми заходу теоретична частина включала ознайомлення з ключовими термінами, поняттями та механізмами управління емоціями, волею, поведінкою людини в умовах війни; розуміння людських цінностей як важливої умови розвитку і самореалізації особистості. Практична частина заняття забезпечила оволодіння здобувачами вищої освіти техніками саморегуляції (дихання, управління тонусом, рухами, способами впливу на людину, яка потребує допомоги) та включала наступі види роботи зі здобувачами:
Локація 1. Актуалізація знань та інструктаж щодо виконання завдань квесту. Знайомство. Презентація ключових термінів і понять з теми заняття.
Локація 2. Робота в групах: квест (пошук та роз’яснення). Як вплинула на людей війна?
Завдання:
1) знайти та пояснити 5 емоцій, які найчастіше відчувають люди в умовах війни;
2) знайти та пояснити 5 цінностей, які є пріоритетними для кожної людини в умовах війни.
Локація 3. Індивідуальне завдання:
1) намалюй, як ти уявляєш свій мотор, який додає тобі сил в умовах війни та допомагає саморегулюватися;
2) поясни чому так..
Локація 4. Рефлексія «Поділись позитивними емоціями»
Учасники стають в коло і передають по черзі м’ячик з добрими побажаннями зі словами: «Я передаю тобі….»
Під час заняття здобувачі вищої освіти мали змогу дізнатися про важливі аспекти ментального здоров’я, вплив війни на психічний стан людини, наслідки стресу на роботу мозку людини та ознайомились ефективними техніками психоемоційної саморегуляції, що допомагають підтримувати психологічну стійкість у складних обставинах.
Здобувачі вищої освіти взяли активну участь у дискусії та ділилися власними переживаннями, що дозволило зробити зустріч не лише інформативною, але й інтерактивною. Завдяки відкритому діалогу учасники змогли отримати індивідуальні поради та рекомендації, як адаптувати техніки саморегуляції під власні потреби.
Інформацію підготувала доцентка кафедри права, професійної та соціально-гуманітарної освіти