Феномен соціального підприємництва, як поєднання сучасного бізнес-інструменту з суспільною місією, робить його ефективним інструментом позитивних змін у громадах. Науковці кафедри економіки, підприємництва, торгівлі та біржової діяльності 27 травня 2025 року провели майстер-клас «Соціальне підприємництво: від ініціативи до дій» для здобувачів першого (бакалаврського), другого (магістерського) та третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти навчально-наукового інституту бізнесу і фінансів та факультету агротехнологій і природокористування ЗВО «ПДУ».
Практичний блок майстер-класу здобувачі розпочали в процесі вивчення навчальних дисциплін з генерації ідей щодо формування соціальних ініціатив, які відповідають локальним потребам. Закріплювали отриманні знання учасники під час реалізації індивідуальних траєкторій мобільності та проведення майстер-класу: розкривали власні ідеї та напрацювання для перетворення ініціатив в підприємницькі моделі (висловлювали ідеї застосування інновацій, окреслювали ціннісні пропозиції, аналізували цільову аудиторію, обговорили джерела фінансування).
Здобувачі представили бізнес-плани нових та реалізованих бізнес-проєктів, зокрема, зі спеціальності «Підприємництво та торгівля» Дмитро ЛІРУК, магістр 1 року навчання, представив розроблений та діючий проєкт «Транспортна мобільність ТОВ «Uklon» м. Кам`янець-Подільський; Богдан ПЕТРЕНКО, бакалавр 1 СТН курсу, презентував бізнес-план автомийки самообслуговування «Comfort» м. Шепетівка; Данило ЛЕВИЦЬКИЙ продемонстрував діючий проєкт «Атракціон» м. Дунаївці. Здобувачка спеціальності «Економіка», Катерина КЛИМЕНКО, продемонструвала бізнес-план підготовленого грантового проєкту «Міні-зоопарк» в м. Кам`янець-Подільський.
Здобувачі 1 курсу спеціальності «Геодезія та землеустрій», вивчали протягом семестру дисципліну «Соціальна економіка», і в результаті, Вадим ПЕТРУХ подав бізнес-план «Zemlya.Prosto», що зорієнтований на проведення онлайн-курсів для громадян України з питань оформлення землі та земельного права, а Станіслав ЦИМБАЛЮК презентував бізнес-план геодезичної компанії «ГеоПлюс».
Активну участь в обговоренні розглянутих бізнес-планів прийняли експерти: науковці кафедри та здобувачі освітнього рівня «Магістр» спеціальності «Економіка» Ігор ПЛАВУЦЬКИЙ, Вадим МАТВЕЄВ та Гайк ЧАРЧЯН. Учасниками майстер-класу були Артем ЛУК`ЯНОВ, Вікторія ШКРОБЛЮК, Влад МИХАЙЛОВ та інші здобувачі освіти, які підкреслили актуальність та практичну значимість майстер-класу для розвитку підприємницьких ініціатив.
Основну частину майстер-класу провела д-р екон. наук, професорка Катерина ВОЛОЩУК, яка, з врахуванням сучасних підходів та кращих провідних бізнес-кейсів, окреслила ключові принципи інновацій у сфері соціального підприємництва та їх значення для реалізації цілей сталого розвитку.
Модератор заходу, д-р екон. наук, професорка Юлія ВОЛОЩУК, запропонувала учасникам обговорити приклади успішних українських ініціатив, які не лише приносять прибуток, а й змінюють життя людей. Спільно учасники обговорили потребу у створенні сприятливого середовища для розвитку соціального бізнесу, зокрема, через освітні програми, фінансові інструменти підтримки та інституційне визнання.
Директор ННІБіФ д-р екон. наук, професор Микола МІСЮК та завідувачка кафедри економіки, підприємництва, торгівлі та біржової діяльності д-р екон. наук, професорка Наталія КОРЖЕНІВСЬКА наголосили, що саме соціальне підприємництво здатне поєднувати економічну ефективність із вирішенням важливих суспільних проблем. Вони підкреслили, що соціальні підприємці діють там, де держава або ринок не завжди можуть забезпечити достатню підтримку, і часто саме вони ініціюють системні зміни у сфері соціальних послуг.
Проблематиці формування нової культури праці присвятила виступ канд. екон. наук, доцентка Нонна КОВАЛЬ. Канд. екон. наук, доцентки Олена НІСХОДОВСЬКА та Алла ПЕЧЕНЮК звернули увагу присутніх на те, що в сучасних соціальних підприємствах співробітники мотивовані не лише заробітною платнею, а й цінностями, суспільною місією та відчуттям причетності до важливих змін. Такі підприємства демонструють приклад соціально відповідального бізнесу, як каталізатора соціального добробуту, інтегруючи етичні принципи в повсякденну діяльність.
Загалом захід пройшов у теплій та динамічній атмосфері. Учасники отримали практичні інструменти для реалізації власних ініціатив та соціально орієнтованих проєктів, поділилися набутим досвідом та надихнулися прикладами успішних проєктів. Атмосфера активного обговорення, взаємодії та обміну досвідом сприяла формуванню нових ідей і партнерств.
Інформацію підготовила д-р екон. наук, професорка
кафедри економіки, підприємництва,
торгівлі та біржової діяльності Катерина ВОЛОЩУК.