З 9 по 13 червня 2025 року викладачі ЗВО «ПДУ» Юрій ФІРМАН, Андрій ГРОМИК та Михайло ТОРЧУК здійснили навчальний візит до Естонії в рамках програми "Co-founded by the Erasmus+ Programme of the European Union". Основною метою візиту було навчання передовим європейським практикам у галузі розвитку цифрової компетентності майбутніх педагогів через інтеграцію робототехніки в освітній процес.
Навчальний візит розпочався з урочистих вітальних слів та ознайомчої екскурсії Тартуським університетом та його університетським кварталом. Учасників привітали представники Міжнародного відділу, що підкреслило значущість міжнародної співпраці. Ключовою подією дня стала лекція "Вступ до навчальної робототехніки", яка заклала фундаментальні знання про роль та потенціал робототехніки в освіті. День завершився майстер-класом з роботами Spike Prime, надавши можливість практичного ознайомлення з інтерактивними платформами. Під час рефлексії учасники ділилися першими враженнями та усвідомленнями щодо інтеграції робототехніки.
Другий день був присвячений концепції цифрових компетенцій. Пані Кюллі Каллас провела дві змістовні лекції: "Цифрові компетенції" та "Програмування без пристроїв". Остання тема викликала особливий інтерес, демонструючи інноваційні підходи до формування алгоритмічного мислення без безпосереднього використання технічних засобів. Навчальний день завершився семінаром "Навчання STEM молодим учням" у знаменитому Центрі AHHAA. Це дозволило учасникам ознайомитися з інтерактивними методами викладання природничих наук, технологій, інженерії та математики для початкової і дошкільної освіти. Зворотний зв'язок наприкінці дня сфокусувався на важливості ігрових форм навчання та доступності програмування.
Наступний день розпочався з відвідування Тартуського дитячого садка Kinnike, де пані Юлле Вястрік представила досвід закладу у впровадженні інноваційних освітніх практик. Учасники мали можливість спостерігати за заняттями, що включали елементи робототехніки та раннього програмування, а також ознайомитися з інфраструктурою дитячого садка. Наступним пунктом програми стала Школа за інтересами HuviTERA, де було представлено досвід "Використання роботів у позакласному навчанні". Цей досвід продемонстрував потенціал гуртків та клубів для поглибленого вивчення робототехніки.
У Раквере навчальний візит продовжився з відвідування Муніципального дитячого садка Раквере. Презентація та спостереження за заняттями підтвердили системний підхід Естонії до розвитку цифрової грамотності з раннього віку. Далі делегація відвідала Державну гімназію Раквере, де ознайомилася з особливостями середньої освіти та інтеграцією технологій у навчальний процес. День завершився візитом до Лабораторії соціальних та добробутових послуг Mõdriku, що розширило уявлення про зв'язок освіти з соціальним контекстом. Рефлексія дня сфокусувалася на масштабованості естонського досвіду.
Останній день візиту розпочався з відвідування Середньої школи Раквере, де було проведено завершальний огляд навчального візиту. Учасники активно обговорювали отримані знання, інсайти та нові перспективи які відкрив для них цей досвід. Зокрема, було наголошено на важливості системного підходу до інтеграції робототехніки, починаючи з дошкільної освіти, та потребі у постійному підвищенні кваліфікації педагогів. Церемонія вручення сертифікатів ознаменувала успішне завершення навчального візиту.
Даний навчальний візит підкреслив важливість міжнародної співпраці та обміну досвідом. Заходи зворотного зв'язку дозволили учасникам рефлексувати над набутими знаннями, формуючи нові перспективи щодо інноваційних освітніх підходів.
Візит надав цінні інсайти щодо ефективних стратегій інтеграції цифрових технологій та робототехніки в освітній процес, демонструючи моделі, які можуть бути імплементовані для посилення цифрової готовності викладачів.
Доцент кафедра інформаційних технологій,
фізико-математичних та безпекових дисциплін
Михайло ТОРЧУК
Керівник відділу дорадництва, трансферу
технологій та патентно-проєктної діяльності
Олександр ОЛЕНЮК